Obavezni potpisi nositelja prava na geodetski elaborat

U ovom djelu Foruma će se objavljivati mišljenja HKOIG, u pravilu Odbora za etiku, stručna pitanja i propise na postavljena pitanja članstva. Otvaranje tema na ovom djelu foruma je dozvoljeno samo moderatorima radi same namjene ovog odjeljka. Komentairanje je naravno, dozvoljeno svim članovima Foruma.
Trebalo je malo vremena dok posložimo način rada Odbora po ovim pitanjima, te od sad pa nadalje očekujemo u kraćim rokovima davati podršku svim članovima Komore.
Upiti i mišljenja dana u ovom dijelu Foruma će biti anonimizirana na način da se ne otkrivaju imena osoba koje upit postavljaju, podaci o konkretnim državnim uredima, niti podaci o konkretnim lokacijama ukoliko isto nije neophodno za smislenost cijelog odgovora. Želja nam je objavom ovih odgovora pomoći članstvu, a ne ukazivati na pojedince ili poticati narušavanje odnosa među kolegama.
Odgovorite
Avatar
adam.agotic
Postovi: 163
Pridružen/a: 13 lip 2019, 12:54
Lokacija: Slavonski Brod

TEKST UPITA:
Poštovana(i),

obraćam vam se u nadi da će ovaj mail doći u prave ruke i unaprijed zahvaljujem.

Naime, izradili smo geodetski elaborat za potrebe provođenja promjena u katastru zemljišta u svrhu diobe ili spajanja katastarskih čestica, evidentiranja, brisanja ili promjene podataka o zgradama ili drugim građevinama te evidentiranja stvarnog položaja pojedinačnih već evidentiranih katastarskih čestica za kat. čest. xxxk.o. YYY i predali ga na pregled i potvrđivanje DD.MM.GGGG.godine.

Ispostava za katastar nekretnina KKKK nam je dd.mm.gggg.godine poslala Zaključak, klasa: xxx, koji dostavljamo u privitku, u kojem se jasno traži da elaborat trebaju potpisati svi nositelji prava na kat. čest. xxx k.o. yyy (predmetna katastarska čestica) i ističe kako se bez
ispunjenja tog uvjeta, sukladno čl. 25 Zakona, ne može obaviti parcelacija predmetne čestice.

Kao što će te vidjeti iz priložene dokumentacije, utvrdili smo i dobili potpise STVARNIH nositelja prava, a nedostaju potpisi dijela uknjiženih suvlasnika za koje ne postoje podaci o adresi niti drugi identifikacijski podaci, a naručitelj izrade elaborata, kao ni ostali stvarni nositelji prava,
na naš izričiti upit nisu mogli ni identificirati neke upisane osobe.


Osobno smatram, a nakon pomnog čitanja OBJAŠNJENJA DGU, klasa: 932-01/20-02/143, od 01.12.2020.godine, i odgovora HD SDGE po prijavi broj 1505, kao i kontakta i razgovora sa drugim kolegama te povratnih informacija o načinu postupanja prilikom pregleda i potvrđivanja ovakvih elaborata u drugim Ispostavama, da je elaborat napravljen u skladu sa Zakonom, ne odričući pritom nikome pravo na svoje mišljenje.

Naslovu se obraćam sa iskrenom željom, i nadom, da se razjasni način postupanja prilikom i izrade i pregleda geodetskih elaborata temeljenih na čl. 25 Zakona, tim više što nam dolaze Zaključci i na druge izrađene elaborate u kojima je istovjetan problem, a znam da isti problem imaju i drugi kolege.

Iskreno se nadam da će ovaj moj upit pripomoći u otklanjanju nedoumica u svezi
opisane problematike te zahvaljujem i pozdravljam.

S poštovanjem,
Adam Agotić, dipl.ing.geod.
globalni moderator
Avatar
adam.agotic
Postovi: 163
Pridružen/a: 13 lip 2019, 12:54
Lokacija: Slavonski Brod

ODGOVOR ODBORA ZA ETIKU, STRUČNA PITANJA I PROPISE

Poštovani,

Obzirom da Hrvatska komora ovlaštenih inženjera geodezije nije ovlaštena davati tumačenja zakonskih i podzakonskih akata, slobodni smo dati neobvezujuće mišljenje.

Hrvatska komora ovlaštenih inženjera geodezije je već u više navrata upućivala saznanja o neujednačenoj i nejasnoj primjeni članka 25. Zakona, međutim osim upute KLASA 932-01/20-02/143 URBROJ: 541-03/1-20-2 od 1.12.2020. ne postoje dodatna službena objašnjenja. Ovaj Odbor skreće pažnju da temeljem članka 49. stavka 2 i 4 Pravilnika o geodetskim elaboratima (NN 59/2018) u kojima stoji:

(1) Za potrebe obavljanja terenskih radnji i provedbu terenskih mjerenja ovlaštene osobe imaju pravo ući u prostor katastarske čestice koja je predmetom elaborata i u prostor susjednih katastarskih čestica, u nužnom opsegu odstraniti drveće, grmlje i ostalo raslinje koje ometa poslove na izradi elaborata te postaviti na zemljištu i građevinama potrebne oznake izmjere i međne oznake čije se postavljanje mora iskazati u okviru elaborata.

(2) O obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka ovlaštene osobe dužne su putem investitora obavijestiti nositelje prava na katastarskim česticama koje su predmet elaborata, te nositelje prava na susjednim katastarskim česticama.

(3) O obavljanju poslova iz stavka 1. ovoga članka za potrebe evidentiranja javnih i nerazvrstanih cesta pravna osoba koja upravlja cestom odnosno jedinica lokalne samouprave obavještavaju nositelje prava javnim pozivom u lokalnom glasilu.

(4) Nositeljem prava u primjeni ovoga Pravilnika smatra se osoba koju je ovlaštena osoba u obavljanju radnji iz članka 46. stavka 1. podstavaka 3. i 7. utvrdila da predmetne odnosno susjedne katastarske čestice drži u stvarnom posjedu, a ako takve osobe nema, osoba koja je upisana u katastarskom operatu i/ili zemljišnoj knjizi.




Također, člancima 73-77 Pravilnika o geodetskim elaboratima je definirano predočavanje elaborata:

Članak 73.

(1) Ovlaštena osoba predočuje izrađeni elaborat osobama koje su u izvješću iz članka 74. stavka 1. ovoga Pravilnika navedene nositeljima prava na katastarskim česticama za predmetne i susjedne katastarske čestice.

(2) Ovlaštena osoba predočuje izrađeni elaborat investitoru izrade elaborata.

(3) Predočuju se, ovisno o svrsi elaborata, skica izmjere, kopije katastarskog plana za katastar i za zemljišnu knjigu, prijavni listovi za katastar i zemljišnu knjigu i izvješća koja su sastavni dio elaborata.

(4) Izvješće o izvršenom predočavanju sadržano je u izvješću o utvrđivanju međa i drugih granica te o novom razgraničenju.

Članak 74.

(1) Izvješće o utvrđivanju međa i drugih granica te o novom razgraničenju potpisuju osobe koje su u izvješću navedene nositeljima prava na katastarskim česticama koje su predmet elaborata.

(2) Izvješće iz stavka 1. ovoga članka potpisuju i osobe koje su u izvješću iz stavka 1. ovoga članka navedene nositeljima prava na katastarskim česticama koje su susjedne katastarskim česticama koje su predmet elaborata za sve međe za koje je izrada tog izvješća predviđena člankom 67. ovoga Pravilnika.

(3) Susjednom katastarskom česticom, u primjeni ovoga Pravilnika, smatra se katastarska čestica koja neposredno graniči s područjem mjerenih podataka (PMP), a nije predmetna čestica.

(4) Za osobe iz stavaka 1. i 2. ovoga članka koje nisu potpisale izvješće o utvrđivanju međa i drugih granica te o novom razgraničenju, elaboratu se prilaže dokaz da su bili pozvani na predočavanje elaborata.

(5) Izvješće iz članka 67. stavka 5. ovoga Pravilnika potpisuje ovlašteni predstavnik pravne osobe koja upravlja cestom odnosno predstavnik jedinice lokalne samouprave.

Članak 75.

(1) Za elaborate kojima se obrađuje više katastarskih čestica ili veća površina i za elaborate koji se izrađuju za potrebe izgradnje linijskih građevina (cesta, željezničke pruge, kanala i sl.) predočavanje elaborata i izrada izvješća o utvrđivanju međa i drugih granica obavlja se prilikom izlaganja elaborata na javni uvid.

(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, predočavanje drugih elaborata propisanih ovim Pravilnikom i izrada izvješća o utvrđivanju međa i drugih granica može se obaviti prilikom izlaganja elaborata na javni uvid u slučaju kada ovlaštena osoba koja izrađuje elaborat utvrdi da su nositelji prava na katastarskim česticama koje su susjedne predmetnim katastarskim česticama umrle osobe, osobe bez adresa i osobe nepoznatog boravišta odnosno sjedišta.

(3) Izlaganje elaborata na javni uvid obavlja ovlaštena osoba, na području jedinice lokalne samouprave u kojoj se nalazi katastarska općina unutar koje je izrađen elaborat.

(4) Pozivanje na javni uvid obavlja se objavljivanjem pisanog poziva u lokalnom glasilu (koje isključuje i objavljivanje pisanog poziva samo u elektroničkim medijima) dostupnom na području za koji se izrađuje elaborat, a iznimno se može obaviti i slanjem pojedinačnih poziva nositeljima prava.

(5) Izvješće iz stavka 1. ovoga članka sadrži sve eventualne primjedbe na elaborat, potpise nositelja prava na katastarskim česticama koje su predmet elaborata odnosno dokaze da su navedeni nositelji prava bili pozvani na izlaganje na javni uvid.

Članak 76.

(1) Izvješće o zgradama i drugim građevinama potpisuju nositelji prava na katastarskim česticama u okviru kojih će se, temeljem elaborata, evidentirati do tada neevidentirane ili promijenjene zgrade ili druge građevine.

(2) U izvješću o zgradama i drugim građevinama iskazuje se akt o uporabi ako je isti priložen elaboratu, odnosno u slučaju kada akt o uporabi nije priložen u istom se navodi da nositelji prava iz stavka 1. ovoga članka nisu priložili dokaz da se neka zgrada ili druga građevina može upotrebljavati.

Članak 77.

Izvješće o terenskom uviđaju potpisuje investitor i nositelj prava na predmetnim katastarskim česticama izrade geodetskog elaborata iz članaka 17. i 18. ovoga Pravilnika.




Konačno, člankom 83. Pravilnika je navedeno:

Članak 83.

(1) Elaborat se potvrđuje jednom od osnovnih vrsta potvrde koje glase:

»Ovaj geodetski elaborat je izrađen u skladu s geodetskim i katastarskim propisima, odgovara svrsi za koju je izrađen te se može koristiti za potrebe održavanja katastra nekretnina/postupnog osnivanja katastra nekretnina/ provođenja promjena u katastru zemljišta. Za provođenje ovoga elaborata u katastarskom operatu je potrebno podnijeti poseban zahtjev.«

»Ovaj geodetski elaborat je izrađen u skladu s geodetskim i katastarskim propisima, odgovara svrsi za koju je izrađen te se može koristiti za potrebe održavanja katastra nekretnina/postupnog osnivanja katastra nekretnina/ provođenja promjena u katastru zemljišta. Elaborat je izrađen u okviru postupaka pokrenutih po službenoj dužnosti te će se provesti u katastarskome operatu.«

»Ovaj geodetski elaborat izvedenog stanja ceste odgovara svrsi za koju je izrađen te se može koristiti za potrebe provođenja promjena u katastarskom operatu. Za provođenje promjena u katastarskom operatu potrebna je prethodna provedba u zemljišnoj knjizi«

»Ovaj geodetski elaborat je izrađen u skladu s geodetskim i katastarskim propisima, odgovara svrsi za koju je izrađen te se može koristiti za potrebe postupnog osnivanja katastra nekretnina/provođenja promjena u katastru zemljišta. Za provođenje ovoga elaborata potrebno je sastaviti isprave pogodne za upis u zemljišne knjige.«.

(2) Vrsta potvrde ovisi o tome da li će se provedbom elaborata promijeniti sastav nekog zemljišnoknjižnog tijela sukladno Zakonu i posebnim propisima odnosno o tome je li elaborat izrađen po narudžbi ili po službenoj dužnosti.

(3) Nepotpisivanje izvješća propisanih ovim Pravilnikom od strane pojedinih nositelja prava na katastarskim česticama koje su predmet elaborata ne može biti isključivim razlogom za odbijanje potvrđivanja elaborata.

(4) Nepotpisivanje izvješća od strane investitora izrade elaborata razlog je za odbijanje njegovoga potvrđivanja.




Ovaj Odbor posebno ukazuje na odredbe članka 83. stavaka 3 i 4 Pravilnika, te je mišljenje ovog Odbora da ukoliko su nositelji prava na predmetnim katastarskim česticama obavješteni sukladno odredbama Pravilnika, nepotpisivanje geodetskog elaborata od strane istih nije razlog za nepotvrđivanje geodetskog elaborata.
Adam Agotić, dipl.ing.geod.
globalni moderator
Odgovorite